• Harker WF, Dawson DR, Boschen KA and Stuss DT (2002). A comparison of independent living outcomes following traumatic brain injury and spinal cord injury. Int J Rehabil Res. 25 (2): 93-102. Summary: This study compares independent living outcomes in persons with traumatic brain injury (TBI) and spinal cord injury (SCI). Both injuries represent life-altering events that are known to have a negative impact on independent living and are predominantly experienced by members of the same demographic group. However, the types of resultant impairments and disabilities experienced by the two populations differ substantially. The TBI participants were recruited consecutively from Canada's largest tertiary care trauma centre and followed prospectively for four years. The SCI participants were recruited via a mailed survey to members of a provincial branch of the Canadian Paraplegic Association. Independent living outcomes were measured using DeJong and Hughes' (1982) classification system of productivity status, the Reintegration to Normal Living Index, and questions on assistance from environmental supports in the form of wheelchair use and paid/unpaid personal assistance. The TBI group was found to be significantly more productive, have higher levels of satisfaction with their current experience of community integration, and use fewer environmental supports than their SCI counterparts (P</=0.0001). Methodological and demographic differences between the samples are discussed in relation to the results. The results suggest that various aspects of independent living in these two defined groups [TBI and SCI) although highly related require specific attention and that clinicians and researchers working with TBI and SCI might benefit from further collaborative efforts.

In dieser Studie wird das Mass an Unabhangigkeit bei Patienten mit traumatischen Hirnverletzungen (TBI) und Ruckenmarksverletzungen (SCI) verglichen. Beide Verletzungen stellen Ereignisse dar, die das Leben verandern und sich negativ auf die unabhangige Lebensweise auswirken und von denen uberwiegend Angehorige derselben demographischen Gruppe betroffen sind. Jedoch unterscheiden sich die Arten der resultierenden Beeintrachtigungen und Behinderungen in den beiden Kollektiven erheblich. Die Teilnehmer mit Hirntraumata wurden fortlaufend aus Kanadas grosstem Traumazentrum der Spezialversorgung rekrutiert und prospektiv 4 Jahre lang beobachtet. Die Teilnehmer mit Ruckenmarksverletzungen wurden mittels Fragebogen rekrutiert, der an Mitglieder eines regionalen Zweiges der Canadian Paraplegic Association verschickt wurde. Die Parameter der unabhangigen Lebensweise wurden anhand des Klassifikationssystems des Produktivitatsstatus (Reintegration to Normal Living Index) nach DeJong und Hughes (1982) und Fragen zur Unterstutzung aus der Umgebung in Form von Rollstuhlbenutzung und bezahlter/unbezahlter personlicher Pflege bestimmt. Es zeigte sich, dass Mitglieder der Hirntraumagruppe signifikant produktiver waren, einen hoheren Zufriedenheitsgrad mit ihrer aktuellen gesellschaftlichen Integration hatten und weniger Unterstutzung aus der Umgebung beanspruchten als die Mitglieder der Gruppe der Ruckenmarksverletzten (P</=0,0001). Im Zusammenhang mit diesen Ergebnissen werden methodologische und demographische Unterschiede zwischen den Stichproben diskutiert. Die Ergebnisse legen den Schluss nahe, dass trotz des starken Zusammenhangs verschiedene Aspekte der unabhangigen Lebensweise in diesen beiden definierten Gruppen [Hirntrauma und Ruckenmarksverletzung) besondere Aufmerksamkeit verlangen und dass Arzte und Forscher, die mit diesen Patienten arbeiten, von weiteren gemeinsamen Ansatzen profitieren konnten.

Cette etude compare l'evolution de l'independance du mode de vie de patients victimes de lesions cerebrales traumatiques (LCT) et de lesions medullaires (LM). Ces deux types de lesions ont des repercussions vitales et sont connus pour retentir de facon negative sur un mode de vie independant et etre essentiellement l'apanage des membres d'un meme groupe demographique. Toutefois, les alterations et les handicaps qui en resultent different notablement selon le type de lesion. Les participants de cette etude atteints de LCT ont ete recrutes de facon consecutive dans le plus important centre canadien de soins tertiaires pour traumatisme et ont ete suivis de facon prospective pendant 4 ans. Les patients atteint de LM ont ete recrutes au moyen d'un sondage par courrier parmi les membres d'une section provinciale de l'Association des Paraplegiques Canadiens. L'independance du mode de vie a ete evaluee au moyen du systeme de classification de l'etat productif de DeJong et Hughes (1982), de l'indice de reprise d'une vie normale (Reintegration to Normal Living Index) et de questions sur le recours a des aides exterieures, telles que chaises roulantes et assistants remuneres ou non. Les membres du groupe LCT se sont montres significativement plus productifs, ont exprime des degres de satisfaction plus eleves concernant leur integration au sein de la communaute et ont necessite moins d'aides exterieures que les patients du groupe LM (p<0,0001). Les differences methodologiques et demographiques sont discutees a la lumiere des resultats obtenus. Cette etude suggere que, bien que tres lies, les differents aspects d'un mode de vie independant pour ces deux groupes definis de patients [LCT et LM) imposent une attention specifique et que les cliniciens et les chercheurs oeuvrant dans le domaine des LCT et des LM ont tout a gagner a conjuguer leurs efforts dans l'avenir.

En este estudio se compararon los resultados en cuanto a la vida independiente conseguidos por personas con traumatismo craneoencefalico (TCE) y lesion de la medula espinal (LME). Ambas lesiones representan acontecimientos vitalmente perturbadores que afectan de forma negativa a la vida independiente y son experimentados sobre todo por miembros del mismo grupo demografico. Sin embargo, los tipos de deficiencia y discapacidad resultantes presentan diferencias distanciales entre los dos grupos. Los participantes con TCE fueron reclutados de manera consecutiva en el mayor centro terciario canadiense de traumatologia, y sometidos a seguimiento prospectivo durante 4 anos. Los participantes con LME fueron reclutados mediante una encuesta por correo realizada entre miembros de una delegacion provincial de la Asociacion de Paraplejicos de Canada. Para medir los resultados de la vida independiente se utilizo el sistema de clasificacion del estado de productividad de DeJong y Hughes (1982) (indice de reintegracion en la vida normal) y se hicieron preguntas sobre la asistencia recibida del entorno en forma de sillas de ruedas y de ayuda personal remunerada o voluntaria. Se observo que los miembros del grupo de TCE eran significativamente mas productivos, presentaban niveles superiores de satisfaccion en su experiencia de integracion en la comunidad y hacian menos uso de la asistencia del entorno que los miembros del grupo de LME (P</=0,0001). Se comentan las diferencias metodologicas y demograficas entre las muestras en relacion con los resultados. Los resultados indican que, aunque estan muy relacionados, diversos aspectos de la vida independiente de estos dos grupos [TCE y LME) requieren atencion especifica, y que los medicos e investigadores que trabajan con uno y otro podrian beneficiarse de la colaboracion en el futuro. 1Toronto General Hospital, University Health Network, Toronto, Canada; 2Kunin-Lunenfeld Applied Research Unit, Baycrest Centre for Geriatric Care, Toronto, Canada; 3Department of Occupational Therapy, University of Toronto, Toronto, Canada; 4Toronto Rehabilitation Institute, Lyndhurst Centre, Toronto, Canada; 5The Rotman Research Institute, Baycrest Centre for Geriatric Care, Toronto, Canada; 6Departments of Medicine [Neurology, Rehabilitation Science) and Psychology, University of Toronto, Toronto, Canada.